Jak skutecznie zdobywać zlecenia? Kilka mało odkywczych porad!


Heyo!

W komentarzu, ktoś bardzo miły, pomysłowy i z inicjatywą poprosił mnie o napisanie artykułu o tym, jak rysownik skutecznie ma pozyskiwać zlecenia.
HAHAHA! Durny jakiś, ja się wysypię i zdradzę swoje sposoby, i mi konkurencja na moim małym poletku wyrośnie. Ale po chwili pomyślałem sobie, że poletko wcale nie takie małe, a ja i tak współpracuję z ludźmi  z całej Polski, więc co mi tam.
Ekscytuję się trochę, bo będzie to mój pierwszy artykuł w stylu 10 sposobów na - coś.


Bez zbędnego owijania:

Rób zawsze to, co lubisz

Przede wszystkim rób to, co lubisz. Rysując i projektując tematy, w których czujesz się niekomfortowo, nic nie osiągniesz. Nie wiem dokładnie jak to działa, ale klienci chyba podświadomie potrafią wybrać to, co jest prawdziwe. I jeżeli rysownie ilustracji dla najmłodszych nie sprawia ci przyjemności, nie idź w tym kierunku. Jeżeli nie wiesz w czym dobrze się czujesz, musisz to w sobie odnaleźć i w tym kierunku zbudować portfolio  i w tym kierunku się rozwijać.

Dobre portfolio

Portfolio to podstawa całkowita. Dobrze wyglądające i oddające twój charakter, i charakter tego, co robisz.

Wizerunek i własna marka

Sam borykałem się z tym bardzo długo. Mi jednak wcześniej pomogła marka - HurtowniaPixeli.pl, pod którą działam od dawna, natomiast o swój wizerunek jako rysownika, zadbałem stosunkowo niedawno.
Powód był prozaiczny - brak czasu. Jak już zaczniesz pracować jako freelancer i zaczniesz pozyskiwać zlecenia, zobaczysz, że zrobienie czegokolwiek dla siebie graniczy z cudem. Dlatego jeżeli jeszcze jesteś na linii startu i dysponujesz najcenniejszą walutą świata - czasem - to zadbaj o swój wizerunek,  póki jeszcze masz czas.

Nie bądź na siłę artystą.

Nie zgrywaj szalonego artysty - no chyba, że dokładnie tego chce klient. Pamiętaj, że to co robisz na zlecenie, jest komercją ,więc nie próbuj przemycać wielkiej sztuki do na przykład infografik. Przede wszystkim zlecenie - czyli ta wartość, jakiej wymaga od ciebie klient. Co nie znaczy masz działać jak robot, to nie jest tak, że klient ma zawsze racje, jak to się utarło w innych branżach. W naszej całe szczęście tak nie jest. To nie jest tak, że klient płaci, to klient decyduje, pisałem już o tym tutaj.


Gdzie powinien się promować rysownik?

Znajdź odpowiednie kanały promocji. Mogą być to grupy znajomych, grupy na Facebooku, mogą to być serwisy ogłoszeniowe, ale zanim to zrobisz, pomyśl - bo nie myślenie to najczęstszy błąd.
Nawet nie tak dawno tłumaczyłem to jednemu koledze i myślę, że się nie obrazi, jeżeli na jego przykładzie wytłumaczę to wam.
Gość rysuje zajebiście - jest portrecistą i rysuje / maluje świetne obrazy znanych ludzi.
Zauważyłem, że promuje się często i bezskutecznie na artystycznych grupach na facebooku i teraz jak zwykle nie chcąc się rozpisywać, zadam proste pytanie.
- Ilu artystów kupuje od innych artystów obrazy? - odpowiedzcie sobie sami.
- Więc gdzie powinien nasz kolega się reklamować?
- No tam gdzie jest dużo potencjalnych klientów.
- A jak ich znaleźć?
- No trzeba kapkę pomyśleć.
Oczywiście nie zostawię was tak i odpowiem na te pytania, ale zanim to zrobię, zadam jeszcze jedno pytanie:
- Kto, waszym zdaniem, mógłby chcieć kupić obrazy komercyjne i komu mogą być one potrzebne?
Odpowiadam.
- Ludziom, którzy mają dużo pustych ścian. Ludziom, którzy chcą podbić i podkreślić swój styl.
Dalej tym tokiem myślenia idźmy.
- Restauratorzy, mają zawsze dużo pustych ścian.
- Lekarze, chętnie kupią coś stylowego.
- Muzycy, lubią się otaczać kreatywnymi grafikami.
I teraz trzeba się tylko wkręcić w te środowiska, a tu oczywiście już dawno Pan Marek Z. przyszedł nam z pomocą i stworzył fejsa :)

Jak powinien się rysownik promować?

Wszechstronnie. Stwórz pięć różnych reklam i spraw, by każda była skrajnie inna. Spraw, by odbiorca miał wrażenie, że patrzy na prace pięciu różnych osób. W ten sposób zwiększysz szanse na to, że zadzwoni właśnie do ciebie.
Bądź elastyczny. Wypracuj sobie kilka styli, tak by trafić w jak największy wachlarz odbiorców. Nie zamykaj się na jeden nurt, ale też pamiętaj, by wszystko było w zgodzie z tym, co lubisz robić.

Dobrze wyceniaj.

Jak już masz potencjalnego klienta na słuchawce telefonu, musisz dobrze wycenić swoją pracę - w tym temacie już pisałem i zapraszam tutaj.

Czego rysownik nie powinien robić?

Nigdy się nie poddawaj :)

Bay ! www.pawelblonski.pl


Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

TOP